Favoritböcker 2

Gregorius av Bengt Ohlsson
Okej, så det här är en lite speciell bok eftersom den kräver att man läst en bok av en annan författare för att förstå grejen. Det är yp som fan fiction, fast på väldigt hög nivå. Jag rekommenderar er därför inte att läsa Gregorius innan ni först läst Doktor Glas av Hjalmar Söderberg (också en mycket bra bok, men inte en av mina absoluta favoriter). Doktor Glas handlar om en ensam läkare, om i dagboksform beskriver sitt liv och hans möten med pastor Gregorius (see where this is going?), dennes hustru Helga. Utan att avslöja för mycket om någon av böckerna kan man säga att pastor Gregorius är "skurken" i Doktor Glas. I Bengt Ohlssons roman Gregorius beskrivs samma händelseförlopp som i Doktor Glas, fast ur pastorns ögon istället. Jag tilltalades väldigt mycket av konceptet redan innan jag började läsa boken, eftersom jag tyckte synd om pastorn när jag läste Doktor Glas och kände det som att han var en missuppfattad karaktär. Boken överträffade emellertid alla mina förväntningar. Den skapar en värld runt händelseförloppet i Doktor Glas som känns helt trovärdig, språkbruket är perfekt (boken utspelar sig ca 100 år innan den skrevs) och den ger en ny dimension åt Hjalmar Söderbergs roman. Jag älskar verkligen den här boken. Den är fantastisk.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0