Inside & Out

Jag hänger på Youtube en hel del (för mycket), och en genre av youtubevideor som jag verkligen gillar är "booktubers". Det vill säga folk som gör videor om böcker. Ett rätt vanligt förekommande fenomen är tags, dvs teman/"listor" som många booktubers gör. Jag tycker sånt är kul, men den här fejan ska minsann inte upp på Youtube, så jag får väl göra dem i textform istället.

Den här tagen heter Inside & Out. Fattar inte riktigt varför den var tvungen att heta det, men jaja.
 
I Inside flap/Back of the book summaries: Too much info? Or not enough?
Det är ju olika från bok till bok förstås. Men jag brukar vilja ha nån sorts info i alla fall, så att jag vet om det är sannolikt att jag kommer gilla boken eller inte och kan börja läsningen fylld av fördomar. Haha...
 
N New book: What form do you want it in? Be honest: Audiobook, E-Book, Paperback, or Hardcover?
Pocket är billigare och känns bättre att slänga med i väskan, men inbunden funkar också. Ljudböcker är inte min grej (glömmer att lyssna) och jag har ingen läsplatta. Läste faktiskt Mockingjay från min iPhone eftersom jag var i Visby när jag hade läst ut Catching Fire, och bokaffären där hade inte Mockingjay. Rekommenderar det inte: telefonskärmen är för liten.
 
S Scribble while you read? Do you like to write in your books, taking notes, making comments, or do you keep your books clean clean clean?
- Åh GUD nej! Det har hänt att jag stryker under väldigt fina delar, men annars är jag väldigt, väldigt rädd om mina böcker. Inget kladdande och definitivt inga jäkla hundöron. Viker du hundöron i en bok jag lånar ut till dig kan vi inte vara vänner längre.

I In your best voice, read for us your favorite 1st sentence from a book.
- Kan ju inte göra det, men jag kan citera en mening jag kan utantill, och som betyder väldigt mycket för mig: "Mr och Mrs Dursley i nummer fyra på Privet Drive var med rätta stolta över att kunna säga att de var helt normala,".

D Does it matter to you whether the author is male of female when you're deciding on a book? What if you're unsure of the author's gender? 
- Nej. Helt enkelt.

E Ever read ahead? Or have you ever read the last page way before you got there?
- När jag var liten hade jag en dålig vana att läsa sista ordet i boken innan jag började läsa. Oklart varför. Ibland hoppar mina ögon till längre fram på uppslaget utan att jag vill. Brukar lösa detta genom att lägga ena handen ivägen, hehe.

&

O Organized bookshelves, or Outrageous bookshelves?
- Har en bokhylla med böckerna jag läst och en bokhylla med böcker om jag inte läst samt facklitteratur. Skönlitterära böcker är ordnade i bokstavsordning efter författarens efternamn. Facklitteratur är ordnad efter när jag köpte boken (äldst längst till vänster). Så skulle säga välordnade.

U Under oath: have you ever bought a book based on the cover (alone)? 
- Ja. Typ i alla fall. Jag har plockat upp böcker i boaffärer baserat på omslaget och sedan kollat om jag kan tänkas gilla dem. Äcklet av Jean-Paul Sartre till exempel. 

T Take it outside to read, or stay in?
- Jag kan läsa var som helst.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0