Att kugga en tenta

Jag har alltid varit duktig. Duktig i skolan, fått bra betyg, pluggat ordentligt och så. Mamma och pappa har aldrig behövt förmana mig (särskilt mycket) om att sköta mina studier: det har gått av sig självt.

Nu går jag på universitetet. Första terminen gick bra. Jag pluggade ordentligt, var uppmärksam på föreläsningarna and all that jazz. Andra terminen gick inte lika bra. Jag har haft en väldigt rolig vår, men på studiefronten har det varit allt annat än det jag är van vid. Jag har sovit på föreläsningrar, försummat obligatoriska moment, stuckit iväg på resor istället för att plugga till tentor... och således även kuggat. Två.

Första tentan var jag beredd på att kugga. Jag hade varit upptagen med annat och bara pluggat en halv dag innan. Jag skrev omtentan, som jag pluggade till tillsammans med två vänner, och det gick bra.

Andra tentan var jag också beredd på att kugga. Jag hade varit iväg och kommit hem sent på kvällen dagen innan tentan. Det är denna omtenta jag pluggar till nu.

Min poäng med detta är: jag lever ändå! Man kuggar tentor, sådant händer. Man ska inte låta det komma ivägen för ens driv eller glada humör. Det är inte roligt att tvingas sitta och plugga till en omtenta som alla ens kompisar klarade, medan de är ute i solen och hittar på mycket roligare saker, men det är ett nödvändigt ont.


Till dig som också kuggat tentor, eller till dig som är rädd att kugga en, här kommer några tankar:

1) Tappa inte modet!
    - du är med största säkerhet inte "för dum" för att klara tentan. Du kanske hade andra omständigheter i ditt liv
      just king denna tenta, som gjorde att du kuggade? Du kanske bara inte fann just detta ämne så väldigt
      intressant? Du kanske bara just dessa veckor inte hittade den där motivationen? Det spelar ingen roll, du
      kommer igen!

2) Gräm dig inte!
    - när man en gång kuggat är det lika bra att acceptera faktum. Du kommer behöva göra en omtenta. So what?
      Bit ihop och ta tag i det bara. Låtsas att det är det roligaste du gjort i år!

3) Ha en morot!
    - se till att ha något att sikta mot! Små belöningar längs vägen, som en promenad i solskenet, ett (eller kanske
      två) kapitel i en härlig bok, en kväll då du unnar dig att bara hänge med kompisar... ja, du fattar grejen. 
      (Gäller även för vanliga tentapluggare såklart, men än viktigare om man inte har några pluggkompisar)

4) Ha perspektiv!
    - tentan är kuggad. Det suger. Men du lever fortfarande. Det är inte så farligt, och det gör dig inte till en sämre
      människa. Du är samma härliga person som innan du kuggade. Bara med lite mindre fritid för tillfället ;)

5) Ibland är det värt det!
    - jag var rätt lack på båda mina omtentor, men då tänkte jag på vad jag faktiskt gjort istället för att plugga till
      ordinarie tentan, och så kändes det okej igen.


Kommentarer
Postat av: Erica

åh jossan tack för det här! Jag ska ju sätta igång med studierna igen till hösten och bävar en hel del inför det. Känns tungt att göra något ordentligt igen efter ett års semester med åttatimmars arbetsVECKA! Brukar dessutom stressa upp mig inför alla prov och grejer. Så det här verkade lite lugnande. Mamma och pappa (som visserligen är väldigt tydliga med att de vill att jag påbörjar en ordentlig utbildning) säger även att man inte behöver spika allt längre. Att jag ska försöka klara tentan men låta bli att sikta på högsta betyg och så där. Det känns bra. Men jag kommer nog ändå vara helt totalnervig när första tentan kommer. Vad kul att höra av dig förresten! Många, många kramar!

2010-06-21 @ 02:24:36
URL: http://enettaiparis.blogg.se/
Postat av: Ponyo

Det är verkligen inte hela världen att kugga en tenta eller två. :) Jag har, kanske inte helt otippat, inte klarat en enda tenta det här läsåret och jag lever fortfarande (även om det just nu är knappt). :) Nu har jag dock lite olika åsikter än csn vilket blir lite rörigt men det handlar ju om byråkrati hit och dit.

Du kommer alldeles säkert att klara din omtenta galant för du är himla duktig. :) Jag håller tummarna för dig!

2010-06-21 @ 22:22:31
URL: http://www.annamaria-l.se
Postat av: Marie

kom hem idag efter att fått tillbaka en tenta där jag kuggat ena delen och gogglar lite för att peppa mig själv och hittar det här. Tack, du har just fått mig att inse att livet inte går under och att jag som personen inte är mer dum än innan tentan, även om ingen i min kompiskrets skulle påstå det så är det ju precis så det känns! Återigen tack för att jag fick möjligheten att läsa dessa fina ord!

2011-01-24 @ 17:51:52
Postat av: Anna

Kuggade en viktig muntlig tenta idag som skulle ge min läkarlegitimation. Skyller mig själv för att glömde fråga 2 viktiga frågor. Kirurgen var hård och stöddig. Har gråtit och stängt in mig i rummet. Familjen peppar, men inget hjälper. Läser ditt inlägg och får lite mod tillbaka att "världen går ju inte under". Jag har ett vik, jag får lön, andra har ju det värre. Skall vara mer tacksam och bara sätta igång och göra nytt försök. Imorgon kommer jag nog känna mig lite bättre. Kram på dig.

2011-11-28 @ 17:31:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0