Favoritböcker 1

Jag har i perioder läst väldigt mycket, och har därmed skaffat mig ett gäng favoritböcker. Favoritböcker vill åtminstone jag sprida till så många människor som jag bara kan. Därför har jag bestämt mig för att skria inlägg om dessa små guldkorn ett efter ett. Enjoy.
 
 
Den vidunderliga kärlekens historia  av Carl-Johan Vallgren
Det var många år sedan jag läste den här boken, men den har hängt sig kvar mitt medvetande som en av mina bästa läsupplevelser någonsin. Tyvärr kan jag inte redogöra jättebra för handlingen eftersom det var så längesen jag läste den, och jag kan inte riktigt heller säga VAD exakt det var som fick mig att tycka så mycket om den. Lite oklart... men lita på mig ändå!
 
Väldigt kortfattat handlar den om en en pojke (Hercule) som föds på ett bordell. Han är vanställd och dessutom döv. Däremot kan han läsa andras tankar. Eftersom detta utspelar sig på 1800-talet kan ni ju tänka er hur en missbildad tankeläsande människa blir behandlad. Just det: inte kanoners. Hercules liv kommer att kantas av många fruktansvärda händelser, men boken har en genomgående ljuspunkt: hans kärlek till flickan Henriette, som också växte upp på bordellen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0