Svåra frågor för unga människor

Jag flög övr till USA i måndags och under flygresan läste jag A Monster Calls av Patrick Ness (baserad på en idé från Siobhan Dowd). 
 
 
Jag valde, efter rekommendationer från BookTube, den illustrerade versionen, som ser ut som ovan. Illustrationerna var definitivt stämningshöjande och jag rekommenderar den. Historien i sig handlar om en pojke som heter Conor. Han är 13 år gammal och lever ensam med sin mamma, som är sjuk i cancer. Samtidigt går han i högstadiet, med allt vad det innebär. En natt börjar ett monster komma på besök. Conor förstår inte riktigt vad monstret egentligen vill, men finner sig (något motvilligt) i besöken.
 
Boken är skriven för lite äldre barn och hanterar verkliga och svåra teman på ett bra och respektfullt sätt. Upplägget var tankeväckande och moget, och Ness närmade sig oförskräckt bokens teman, utan att "sockra" dem bara för att boken riktar sig till barn. Språket har jag inte så mycket att säga om - den var lättläst, med korta kapitel, och man gled liksom bara igenom den. Eftersom det är en barnbok hade jag dock heller inte förväntat mig den typen av språk.
 
Jag gillade verkligen den här boken och skulle rekommendera den både för vuxna och unga. Jag gav den 5 av 5 stjärnor på Goodreads.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0