"Är det jag som inte förstår?"

Ibland när jag läser verk, som är allmänt accepterade som stora, och inte uppskattar dem, ifrågasätter jag mig själv. "Är det mig det är fel på? Är det jag som inte förstår? Är jag inte intelligent nog att förstå storheten i det jag just läst?" Och så kan det säkert ofta vara. Jag gör mig inga föreställningar om att vara särdeles bildad eller intellektuell. Det är likväl en tråkig känsla, och just den som infann sig när jag hade läst klart Landet som icke är av Edith Södergran.

 

Edith Södergran är en högt hållen poet och anses vara en av de mest inflytelserika över modern svensk lyrik. Jag har innan vara läst den klassiska dikten som avslutas "... Du sökte en kvinna men fann en själ. Du är besviken" och vet inte riktigt vad jag väntade mig, men det var inte det jag fann på sidorna i Landet som icke är. 

Landet som icke är är en diktsamling med dikterskrivna över ett långt tidsplan, från 1911 och fram till Södergrans död. Dikterna är dramatiska och sagolika och saknar ofta tydligt versmått. För mig är det tydligt att poeten är ung, vilket jag tror är ett av mina problem. Ett annat av mina problem är Guds starka närvaro i många av verken.

Jag skulle kanske uppskatta Södergran mer om jag besatt större kunskap inom litteraturhistoria och därmed bättre kunde förstå betydelsen av hennes verk. Nu gör jag emellertid inte det och därför blev den här läsupplevelsen bara "bra" för mig. Vissa dikter var vackra,medan andra lämnade mig oberörd. Jag gav den 3 av 5 stjärnor på Goodreads.






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0