Böcker lästa hittills i år

Jag har verkligen försökt komma igång med igång med läsandet under de första två månaderna det här året. Med tanke på att jag inte är en supersnabb läsare, och att jag dessutom i vanlig ordning haft massor att göra, tycker jag att jag har gjort ett bra jobb. Tur det, eftersom jag också kommit in i nån sorts bokköparmani. Måste ju jobba undan högarna av olästa böcker för att stävja mitt dåliga samvete! 
 
Jaja, för att komma till saken:
 
 
Först läste jag ut Han är tillbaka av Timur Vermes. Den här boken handlar om vad som händer när Hitler plötsligt vaknar upp i dagens Berlin, utan att ha någon aning om var, eller snarare när, han befinner sig eller varför. Vi får sedan följa Hitler när han försöker ta till sig av de förändringar världen genomgått de senaste 60 åren, samtidigt som han försöker ta sig tillbaka till makten. Ur Hitlers synvinkel verkar det gå lysande, men ironi var inte riktigt etablerat på 40-talet, och huruvida det jobb han snart får på ett TV-bolag som Hitlerimitatör vinner honom den mark han hade tänkt sig på den politiska arenan är något oklart...
 
Konceptet med boken var smart och intressant. Satiren var vass. Flera gånger skrattade jag högt. I längden blev storyn tyvärr lite långdragen, och språket kändes styltigt. Tydligen var språkbruket ett "porträtt" av den riktige Hitlers skriftspråk, vilket var en rolig idé som tyvärr inte riktigt höll i längden. Betyget blev 3 av 5 stjärnor på Goodreads.
 
 
Som andra bok för året läste jag We were liars av E. Lockhart. Detta är en mysteriebok för unga vuxna. Jag kan inte säga särskilt mycket om handlingen utan att förstöra läsupplevelsen. Det bästa är att gå in i den utan att veta något på förhand, tror jag. Kan bara säga detta: den är värd en läsning (eller två). Gav den 5 av 5 stjärnor på Goodreads.
 
 
 
 
Årets tredje bok fick bli My true love gave to me, vilket är en novellsamling sammanställd av Stephanie Perkins. Boken innehåller 12 (kärleks)noveller som utspelar sig runt jul (så jag var säsongsmässit lite sen, eller extremt tidig, med att läsa denna, men whatever...). Målgruppen är förmodligen folk i gymnasieåldern, me den var lättsmält och trevlig även för mig som är lite äldre än så. Novellernas kvalitet varierar, men hela konceptet var så himla fint, och dessutom var boken så vacker, att mitt betyg ändå blev 4 av 5 stjärnor på Goodreads. Mina favoriter var novellerna skrivna av Gayle Forman, Ally Carter och Laini Taylor. Den jag gillade minst var skriven av Kiersten White.
 
 
Den senaste boken jag avslutade läste jag på en dag (jag kunde inte lägga ifrån mig den), och det var The Perks of Being a Wallflower av Stephen Chbosky. Detta var en helt ljuvlig läsupplevelse. Boken handlar om huvudpersonen Charlies första år i high school, och berättas i en serie brev skrivna från Charlie till en okänd(?) mottagare. Läsaren märker ganska snart att Charlie är en rätt speciell person, som observerar världen på sitt eget sätt.
 
Eftersom det är "Charlie" som skriver genom hela boken är språket intressant att observera. Charlie är bara 15 år vid bokens början, vilket medför att han ännu inte har det mest mogna språkbruket. Kommateringen är konstig och han använder vissa ord lite fel. Allteftersom året går blir hans språk gradvis bättre. Snygg detalj! I övrgt är detta en gripande och uppslukande berättelse som passar för vuxna, även om den från början är skriven för personer i Charlies egen ålder. Jag tror att läsupplevelsen blir en helt annan om läsaren (sedan länge) lämnat gymnasiet bakom sig, men inte nödvändigtvis på ett dåligt sätt. Snarare tror jag att det kan tilföra en hel del djup, och även mörker, till berättelsen att läsa den efter att ha tillskansat sig en något mer mogen syn på livet och världen.
 
Dagen efter att jag läste boken såg jag filmatiseringen. Den var också bra, och gjorde sin egen grej av samma historia. Jag älskade att det fanns detaljer med i filmen som tittaren bara förstod om den också hade läst boken. Jag tyckte också om att Stephen Chbosky (som då alltså även producerade filmen) hänsynslöst strök delar ur boken och lade till nya saker för att fånga samma känsla som boken ingav, men på ett sätt som passade filmformatet bättre. Filmen och boken var båda underbara och jag har inte kunnat sluta tänka på dem. Om det på något vis var oklart fick boken alltså 5 av 5 stjärnor på Goodreads.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0