Att förstå att vi inte förstår andra del 3

Som jag skrev i ett tidigare inlägg har jag nyligen läst böcker som jag tolkar som att ha ett "vi måste förstå att vi inte förstår andra"-buskap/tema. Den ena mer uttalat så. Den andra kanske mindre.
 
Den andra boken på temat var The Lover's Dictionary av David Levithan. Som synes på bilen har jag markerat väldigt många sidor i den här boken. Vid varje rosa markör kände jag mig cirka 16 år gammal på ett bra sätt. Jag tappade andan och bara dog lite för att det var så mitt i prick (den gula markören är vid ett citat jag ska vsa en kompis).
 
Boken är skriven i ordboksformat. Varje sida inleds med ett ord och texten på sidan är en definition av ordet, i form av en mening eller en kort liten berättelse. Efter ett tag märker läsaren att definitionerna tillsammans, i akronologisk ordning, berättar en historia om ett kärlekspar. 
 
Språket är bitvis alldeles underbart, idén är sjukt bra och berättelsen i sig... jag vet inte riktigt vad jag sk säga. Kontentan av det hela är att vi inte förstår andra, oss sjäva eller kärleken. Det är i alla fall så jag läser den.
 
Det finns inte mycket att äga annat än: läs den för sjutton! Den är bara 211 sidor lång och knappt en enda sida är mer än halvfull, så den går väldigt fort att läsa. Min rekommendation är att köpa den, för detta är definitivt en bok man vill gå tillbaka och bläddra i igen. Jag gav den 5 av 5 stjärnor på Goodreads.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0