En lista om böcker

  1. Favoritböcker?
    Detta är ett axplock: Kärlekens historia, Den vidunderliga kärlekens historia, Den hemliga historien, Fågeln som vrider upp världen och Gregorius.
  2. Favoritförfattare?
    J.K. Rowling och Haruki Murakami. Murakami för hans språkbruk. Rowling för att hennes böcker förändrade mitt liv.
  3. Vilken genre föredrar du?
    Vet inte egentligen. Det handlar mer om språkbruk än genre för mig. Jag tycker om romaner som är lite lyriska i sin natur. Poesiprosa typ.
  4. Favoritserier?
    Harry Potter-serien är i en klass för sig. Andra serier jag tycker om är Anne på Grönkulla och Utvandrarna.
  5. Några böcker du hatade att läsa i skolan?
    Nja, egentligen inte... tyckte att det mesta var helt okej. Men ja. Var inte överförtjust i Simon och Ekarna får jag väl erkänna.
  6. Vilen är den första bok du minns att du läste som barn?
    Oj, svårt att säga. Jag började läsa väldigt tidigt... svårt att få ordning på minnena från den tden också, men en bok jag åtminstone minns att jag läste tidigte var Monstret i skåpet
  7. Bokaffär eller bibliotek?
    Tycker om att äga böcker, så bokaffär då.
  8. Hur många böcker äger du?
    Orkar inte räkna dem.
  9. Läser du innan du ska sova?
    Ja, om jag sover ensam.
  10. Bästa läsposition?
    Ligga på mage.
  11. Vilken bok läste du senast?
    Avslutad: Eleanor & Park av Rainbow Rowell
    Påbörjad: Kunzelmann & Kunzelmann av Carl-Johan Vallgren
  12. Vilket citat kommer du aldrig glömma? Varför?
    "It does not do to dwell on dreams and forget to live" och många andra citat från Harry Potter-serien. Anledningen är nog delvis att jag läst dessa böcker otaliga gånger, och dels att den serien bara betytt så sjukt mycket för mig. Ska nog tillägna den ett eget blogginlägg så småningom.
  13. Science Fiction eller Fantasy?
    Science Fiction.
  14. Vilken bok ångrar du att du läst?
    Egentligen ingen. Men Sista brevet till Sverige lite ändå. För den krossade mitt hjärta :,(.
  15. Hur stor är din bokhylla?
    Har en som är ca 100x120 cm, ett "vitrinskåp" som har några hyllor och sen en bokhylla hos mina föräldrar också, så lte svårt att svara bra på.
  16. Hur många böcker läser du i snitt per år?
    För få. 
  17. Vilken bok tröttnar du aldrig på?
    Harry Potter.
  18. Läsa utomhus?
    Läsa varsomhelst!
  19. Vad är det viktigaste du lärt dig av en bok?
    Att kärlek har många ansikten, och alla är lika vackra.
  20. Bästa bok du läst det senaste året?
    Äcklet av Jean-Paul Sartre.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0