Dag 07 – Min bästa vän

När jag såg att den här rubriken skulle dyka upp blev jag fundersam. Vem är egentligen min bästa vän? Det var alltid så självklart när man var yngre: för min del var det först Therese, som jag växte upp med, sedan Jane, som jag växte ihop med, och efter det Fredrik, som jag var ihop med. När det tog slut mellan mig och honom förlorade jag både min pojkvän och min bästa vän på en och samma gång.

Efter det har jag varit så osäker, och det har känts konstigt att inte ha någon "bästis". Samtidigt som det har känts så otrolig skönt att bara få vara sin egen person, med många vänner, men ingen som man tillhör. Men ju mer jag funderade på detta nu, när jag visste att jag skulle komma att skriva om det här, desto mer insåg jag att det faktiskt finns någon som är min bästa vän.

Hon var här häromdagen och drack te, coh då kom vi att prata om detta. "Jag har alltid haft en bästa vän, fram tills det tog slut mellan mig och F", sade jag. "Men efter det har det känts som om jag inte riktigt haft det, även om jag har flera vänner som är helt underbara och betyder massvis... fast sen när jag tänkte på det höromdagen så insåg jag att du nog faktiskt är min bästa vän.". Hon var tyst i en halv sekund ungefär innan hon sade att "Ja, jag känner nog detsamma. Att du är min bästa vän.". Sedan tittade vi på varandra, log och sade "Aaaw!" i kör, innan vi började prata om något helt annat.

Hon, min bästa vän, kallas för Tra. Vi träffades på en språkresa i Frankrike sommaren 2006, och hon har förändrat mitt liv. Det är tack vare henne som jag lajvar. Tack vare henne har jag lärt mig så väldigt mycket om mig själv, träffat en massa andra underbara vänner, samt blivit underhållen av massvis med lustiga mail som hon skickat genom åren. Hon har funnits där genom hela processen från tjejen jag var sommaren mellan ettan och tvåan på gymnasiet, genom alla emotionella svängningar, genom slutet på mitt förhållande och hur mitt liv artade sig efter det. Hela tiden har hon funnits där, både för att stötta och peppe, och för att prata om helt andra saker. Jag hoppas och tror att jag har inneburit något liknande för henne.

Hon är en av de finaste personerna jag vet, och jag är så glad att ha henne i mitt liv.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0