Att göra slut: att dumpa och bli dumpad

Kärlek kan vara det finaste som finns. Tills det tar slut. Då gör kärlek mest ont och man önskar lite att det inte fanns. Ofta gäller detta oavsett om man dumpar eller dumpas, i alla fall efter ett längre förhållande.

När jag blev dumpad kunde jag inte äta, sova eller prata på hur länge som helst. Det var förfärligt. Det var som att vissa delar av mig var lokalbedövade, som att jag inte riktigt hängde samman. Jag hade ingen som helst kontakt med verkligheten, och beskrev det som att hjärtat var inlindat i bubbelplast. Jag kunde inte gråta, jag kunde inte känna något alls. Men jag skrev. Långa, långa texter med lösryckta tankar. Och så tvingade jag mig själv att umgås med folk. Så småningom kom jag på rätt köl, och även om det fortfarande gjorde hemskt ont i hjärtat så kunde jag fungera igen. Det går över. Det gör det tillslut.

När jag dumpade min pojkvän hade vårt förhållande varit påväg utför länge. Jag hade bråkat med mig själv i flera veckor, diskuterat saken fram och tillbaka med min bästa vän, ältat varje liten fin sak och varje liten tråkig sak som hänt i vårt förhållande. I slutändan såg jag ändå ingen annan möjlighet och det var med en blandning av lättnad och vemod som jag fattade beslutet att göra slut. Jag trodde verkligen att han också väntade sig det, men när jag väl sade de där orden "Jag är inte kär i dig längre", blev reaktionen sjufalt värre än jag väntat mig. Det var förfärligt. Jag har nog aldrig gjort någon så ledsen i hela mitt liv. Och det är klart att man inte vill göra sin pojkvän, som man tycker så mycket om, men bara inte på det sättet längre, ledsen. Jag hade dålig samvete länge och mådde hemskt dåligt. Dessutom ångrade jag stundtals mitt beslut, för jag saknade närheten som ett förhållande innebär och hade tillfälligt glömt alla anledningar till att kärleken tagit slut. Men det gick över det också. Tids nog.

Råd och tankar till dig som blivit lämnad
1) Gråt!
    Gråt, gråt, gråt, gråt! Få ut allt det där som gör ont och känns hemskt och orättvist och fel. Det är helt okej att
    gråta, så gör det!

2) Skriv/skrik/skapa!
    Om du inte har några tårar kvar, eller om du är trött på att gråta, så se till att få utlopp för alla dumma känslor
    ändå! Gå ut i skogen och skrik allt vad du kan, skriv texter eller skapa på annat sätt. Eller slå sönder saker.
    Så länge de inte är dyra och tillhör någon annan.

3) Träffa folk!
    Detta är svårt. Helst vill man kanske ligga hemma, lyssna på "er låt" få repeat och aldrig resa sig igen. Men gör
    det! Res dig! Låt dina vänner dra med dig ut på nya äventyr! Det blir lite lättare då.

4) Det går fler tåg...
    Detta är ett förfärligt uttryck och självklar kan inte kärlekar liknas vid tåg egentligen. Men det är ändå lite sant.
    Du kommer att bli kär igen, och du kommer att hitta någon som blir kär i dig och vill vara med bara just dig.

5) Du gjorde inget fel.
    Ofta när någon gör slut, så beror det inte på att det är något fel på någon av parterna. Du är inte för dum
    eller ful eller tråkig - det bara fungerade inte mellan just er. Det kan kännas himla orättvist och fel, men så är
    det tyvärr ibland.


Råd och tankar till dig som vill göra slut/har gjort slut
1) Det är okej.
    Ha inte dåligt samvete! Om du inte känner att du är kär längre och vill göra slut, gör det! Det kommer kanske
    kännas hemskt att såra någon som du stått så nära, men det är värre att ljuga för er båda.

2) Du får också gråta!
    Det är okej att gråta och sakna även om det var du som gjorde slut. Det är helt okej, så gråt för all del!

3) Blicka framåt!
    Försök hålla dig undan från ditt ex ett tag! Även om ni har sagt att ni ska vara vänner, så försök leva som att
    ni faktiskt har gjort slut. Det kommer kanske vara svårt för ditt ex, så du måste försöka sköta den biten.

4) Tillåt dig...
    Tillåt dig att träffa någon ny! Tillåt dig att vara lycklig! Du ska inte ha dåligt samvete eller försöka straffa dig
    själv för att det tog slut mellan dig och ditt ex. Sen kanske du inte behöver vifta med dina nya kärlekar i
    ansiktet på exet, men det förstår du nog

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0