Att hata sin kropp

När jag gick i högstadiet, och för första gången började bli medveten om min kropp, var det tusen fel på den. Kroppen alltså. Jag hatade hur finnig jag var, jag tyckte att jag hade för breda axlar, för korta ben och för små bröst. Jag hatade min kropp så mycket att jag blev alldeles ledsen i hjärtat och inte alls kände mig fin. Någonsin.

I början på gymnasiet började vänner till mig gå på dieter, träna massvis och annat som inte är så bra i överdriven mängd. Jag drogs med i detta och tyckte mig se överflödigt fett överallt på min fortfarande smala flickkropp. Jag slutade äta sötsaker. Jag slutade i princip äta. När jag tyckte att jag ätit för mycket straffade jag mig själv på en massa dumma sätt. Jag gick ner i vikt, men jag blev verkligen inte lyckligare av det. Jag såg fett överallt ändå, och var det inte det så var det finnar. Eller något annat som bara jag såg.

När jag åkte till Nya Zeeland gick jag upp mycket i vikt. Jag vägde nog lite för mycket när jag kom hem och jag hatade återigen min kropp så förfärligt mycket. Jag grät för att jag tyckte att jag var så tjock och ful.

Så onödigt! Jag har slutligen fått grepp om mig själv och vägrar gråta över hur jag ser ut längre. Och det vill jag inte att någon annan ska göra heller. Flickor och pojkar: NI ÄR VACKRA! Ni kanske har lite finnar, sneda tänder, kroppsdelar som är för stora eller för små, lite för mycket fett eller lite för lite... det spelar ingen roll! Det är alla egenheter i ert utseende som gör att just ni är vackra och unika.

Insidan är det som räknas mest, och så länge man känner sig glad, hälsosam och fri så blir man också vacker, men det är inte alltid så lätt att komma ihåg. Inte när man står framför spegeln och räknar sina fel igen. Så låt bli det! När ni ser er själva i spegeln, sträck på er, le och tänk på allting som gör er till en bra och vacker person. Fokusera på saker som ni kanske ändå tycker litelite om med ert utseende. Jag vet att det är jättesvårt, men man måste försöka. Ju oftare man tänker att man är fin och bra, desto lättare blir det att tänka så i fortsättningen också. Och det är man ju. Det är alla.

Och en annan sak: ge varandra komplimanger!

Kommentarer
Postat av: Ponyo

Kunde inte sagt det bättre själv. :) Det finns så mycket som är viktigare än små detaljer att störa sig på. Jag har börjat se på mig själv på ett annat sätt och mår mycket bättre, iaf på insidan. :)

Jag vet iaf att du var jättefin när du kom till mig efter din resa och du är alldeles säkert minst lika fin nu! :)

Kram

2010-06-22 @ 20:48:24
URL: http://www.annamaria-l.se
Postat av: Jane

Väldigt bra inlägg! I mina ögon har du alltid varit Josse-Fin (med betoning på fin). Din insida speglas lätt på utsidan, det är vackert, för du har ett fint inre!

2010-06-23 @ 12:26:15
URL: http://www.janejohansson.se/
Postat av: bella

2010-06-23 @ 18:45:14
URL: http://disabella.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0