Mina tio viktigaste böcker

Vissa böcker betyder mer för en än andra. Här kommer jag lista tio böcker som har haft stort inflytande på mitt liv. På något sätt. Kanske har boken fått mig att tänka nya tankar, eller förstå saker jag inte förstått innan (om liet eller mig själv eller andra), eller bara helt enkelt påverkat mitt liv så mycket att det inte ens går att förstå.
 
Utan inbördes ordning, here we go (bokomslag klickbara, som alltid):
 
 
 
 
1. Harry Potter-serien av J.K. Rowling
Okej då, så lite inbördes ordning då, för ingen annan bok kommer i närheten av att ha betytt så mycket för mig som Harry Potter-böckerna. Det finns inte ens ord. Jag måste dock säga att det finns ett fantastiskt fin box set på exempelvis Adlibris, som jag funderar på att köpa, eftersom mina gamla böcker är hemma hos mina föräldrar och jag gärna vill låta böckerna finnas där också. Förutom kanske min första De Vises Sten för den är bokstavligt talat sönderläst, och det är lite guligt... och kanske även undantaget min Deathly Hallows, eftersom jag vann den i en kostymtävling när jag köade till boksläppet (jag och mina vänner var utklädda till quidditchbollarna).
 
 
2. Anne på Grönkulla-serien av L.M. Montgomery
Jag läste den första boken i denna serie när jag var 10 år gammal och det finns få bokkaraktärer som har påverkat mig så mycket som Anne Shirley. Hon är den sortens person alla borde sträva efter att vara. Dessa böcker lärde mig att drömma, vikten av att vara snäll mot andra människor och även vikten av att lyssna till sitt hjärta. Och med dessa klychor ut ägen går vi vidare.
 
 
3. Vingklippt ängel av Berny Pålsson
Har inga vidare kommentarer på detta.
 
 
P.S. I Love You
4. PS. I Love You av Cecelia Ahern
Detta är ju lite makabert kanske, men det här är alltså boken jag alltid plockar fram och läser när jag mår dåligt och behöver gråta, men inte kan. Den har varit med mig genom en del grejer helt enkelt.
 
 
Äcklet
5. Äcklet av Jean-Paul Sartre
Läs mer om vad jag har att säga om denna bok här.
 
 
Dumskallarnas sammansvärjning
6. Dumskallarnas sammansvärjning av John Kennedy Toole
Detta är en bok jag verkligen skulle vilja läsa om. Den är fascinerande och en sån där bok som man uppskattar mer när man har läst klart den än när man faktiskt läser den... ni vet?
 
 
Le Petit Prince (French)
7. Le Petit Prince av Antoine de Saint-Exupéry
Denna bok är en vertabel skatt. Herregud, den är förtrollande. Jag läste den på franska vilket är originalspråket, men den är säkert lika njutbar på andra språk också. Särskilt om man inte kan franska.
 
 
Utvandrarna
8. Utvandrarserien av Vilhelm Moberg
Om man har läst den här serien oh den inte betyder mycket för en kan det vara så att man inte har något hjärta.
 
 
Comédia Infantil
9. Comédia Infantil av Henning Mankell
Jag kom i kontakt med den här boken första gången när jag gick i tvåan och min skola bestämde sig för att detta var en lämplig bok att läsa högt för alla elever i klass 1-6 (det var en liten skola). Jag vet inte varför de tyckte att detta var en bra bok för små barn att ta del av, men den bet sig i alla fall fast hos mig. Läste om den när jag var äldre och ja... åh.
 
 
10. Allt av Astrid Lindgren
Vad ska jag säga+ Astrid Lindgren är min barndom. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0